fredag, november 14, 2008

TV-licens?

Häromdagen diskuterades TV-licensen på ett partimöte jag var på. Frågan är aktuell och jag tycker det finns anledning att klargöra min ståndpunkt.

Det finns tre sätt att finansiera TV:

  1. Avgift: Licens eller betalkanaler. Höga kostnader men rättvist. (En kostsam administration, men endast de som har mottagare behöver betala. Det är dock relativt enkelt att smita från avgiften.)
  2. Skatt: Låga kostnader, rättvist. (Låga administrationskostnader skulle fungera bra på det som ofta kallas "public sevice", dvs SVT)
  3. Reklam: Höga kostnader, orättvist. Alla måste betala även för program de inte kan se. Programmutbudet och innehållet påverkas.

För mig känns det självklart att SVT skall finansieras via skattsedeln. Om det görs så att en avgift läggs på eller om det bakas in i skatten kan diskuteras. Det finns fördelar med bägge sätten.

Reklamfinansiering är av ondo. Kostnaderna för den läggs på priset och varje gång jag går till Konsum måste jag vara med och betala för program jag aldrig haft en tanke att titta på.

Inga kommentarer: