fredag, april 30, 2010

Vi firar vårblot i Bro, eller Valborg?

Årets valborgsmässofirande kommer arrangeras av Unga Örnar och ABF i Bro och av Tibble Sjöscoutkår i Kungsängen.
Hur gammal är traditionen?
Jag vet inte riktigt. I Kungsängen har det firats så länge jag vet. På 60-talet var elden på det som sedan skulle bli gymnasietomten. Jag kan mycket väl tänka mig att så var fallet även på 40- och 50-talen, kanske ännu tidigare. Dansbanan låg ju precis bredvid.
När gymnasiet byggts firades det mellan idrottsplatsen och hembygdsgården för att sedan flyttas till scoutstugan när Klockarängens förskola byggdes.

I Bro får man gå längre tillbaks än jag minns. Jag har läst i Jonathan Lindströms bok "Bronsåldersmordet" att vårblot hölls första fullmånen efter första nymånen efter vårdagjämningen. Detta var på bronsålder och järnålder.
Vid utgrävningar i Skällsta industriområde har en kultplats påträffats. Det finns tydliga spår av eldar, och det är troligt att vårblot firades på denna plats långt innan kristendomen nått hit och Sverige ännu inte blivit ett rike. Valbogsmässofirande eller vårblot som det tidigare kallades har hållits i Bro i flera tusen år.

Inga kommentarer: